Vad du bör tänka på

Ska du resa och är gravid? Till och med graviditetsvecka 28 ersätter de allra flesta reseförsäkringar kostnader vid akut sjukdom och olycksfall som inträffar under graviditeten eller förlossningen.

Kontrollera hur reglerna och bestämmelserna ser ut med det flygbolag du ska resa med.

Ha en reseförsäkring som gäller för dig under hela tiden du är på resa.

Planera för eventuella vaccinationer som behövs i god tid.

Ta med dig viktiga telefonnummer.

Ta med dig din journal från barnmorskemottagningen och/eller annan viktig dokumentation, om du exempelvis skulle behöva vård under din resa. Din journal innehåller viktig information om graviditeten.

Regler vid flygresor

Många flygbolag förbjuder gravida att flyga efter en viss graviditetsvecka. Det är därför viktigt att du innan avresa kontaktar det flygbolag du reser med för att kontrollera bestämmelserna. Det vanligaste hos många flygbolag är att man inte får flyga under graviditetens två sista månader.

Flygbolagen har olika bestämmelser för vad som gäller för dig som gravid. Du bör alltid fråga flygbolagen eller där du bokat resan vad som gäller just för dig.

Det är inte olagligt att resa som gravid utan bestämmelserna finns för att minimera riskerna med att ett plan exempelvis behöver “vända om” eller landa på annan ort om en förlossning plötsligt sätter igång.

Kontrollera din försäkring

Du kan behöva teckna en tilläggsförsäkring då de flesta hemförsäkringar inte täcker sjukvårdskostnader i samband med graviditet efter vecka 28. Om du är utomlands och skulle föda för tidigt där ditt barn behöver vård utomlands eller eventuell transport hem till Sverige måste du i flesta fall stå för kostnaderna helt själv.

Försäkringsbolagen har olika villkor och det kan därför vara bra att fråga ditt försäkringsbolag om hur reglerna ser ut för dig som ska resa som gravid. Du behöver inte alltid teckna en tilläggsförsäkring för att resa när du är gravid.

Sjukvård inom EU men inte ambulansflyg

Viktigt information för dig som gravid är att inom EU- och EES-länderna har alla svenskar rätt till samma sjukvård som medborgarna i landet, om vi har med oss EU-kortet från försäkringskassan.

Däremot ersätter bara Försäkringskassan hemtransport från länder i Norden.

Reseapotek

Exempel på ett reseapotek som du kan ha med dig på din resa är:

Medel mot halsbränna.

Tabletter som är smärtlindrande och godkända för gravida.

När du är gravid kan du bli mer svullen i dina slemhinnor. Du kan därför lättare bli täppt i näsan och få lock under en flygresa. Ta med dig en nässprej som du kan använda tillfälligt.

Många gravida får problem med svampinfektioner i underlivet och det kan vara bra att ta med sig ett medel mot svampinfektioner.

Ett myggmedel som är godkänd för gravida och ett eventuellt myggnät.

Sol och bad

Du kan sola och bada som vanligt även fast du är gravid. Men du kan lättare få en förändrad pigment, exempelvis nya pigmentfläckar som snabbare blir mörka när du solar. Dessa bleknar oftast efter förlossningen men kan ibland finnas kvar. För att minimera risken med att få en pigmentförändring när du solar som gravid kan du använda ett solskydd med en hög solskyddsfaktor.

Rekommendation är att du använder ett solskydd med en hög solskyddsfaktor för hela kroppen och särskilt i ansiktet. Du kan skydda din kropp mot solen med hjälp av kläder och en keps eller hatt.

Mat och dryck

Mat och dryck för gravida.

Var alltid extra noga med din hygien och tvätta händerna före maten och efter toalettbesök för att undvika sjukdom och smitta. Det finns bakteriedödande våtservetter som du kan använda dig av under din resa.

Det finns en hel del mat som du helst bör undvika att äta när du är gravid. Se alltid till att äta väl genomstekt eller kokt mat när du reser och undvik råa skaldjur och rå fisk. Ät inte opastöriserade ostar och mjölkprodukter.

Följ de rekommendationer för gravida som Livsmedelsverket har tagit fram.

Det är alltid bra att dricka extra vatten när det är varmt. Om du reser till ett land där du är osäker på kranvattnets kvalité eller om kranvattnet är odrickbar är det alltid säkrast att du dricker ur obrutna vattenflaskor som du kan köpa.

Ditt barn i din mage behöver mer näring för att kunna växa och utvecklas därför behöver du mer näring än annars. Du behöver exempelvis få i dig mer vitaminer och mineraler. Du behöver inte så mycket mer kalorier när du är gravid. Det mest effektivaste sättet att få tillräckligt med näring är genom att äta bra och näringsrik mat.

Olika sorters mat innehåller olika näringsämnen – protein, kolhydrater, fett, vitaminer och mineraler. Därför är det bra att äta varierat.

Ät gärna

500 g frukt och grönt varje dag, till exempel två portioner grönsaker och tre frukter.

Fisk 2–3 gånger i veckan.

Lättmjölk, naturell lättfil eller naturell lättyoghurt, cirka 5 dl per dag.

Nyckelhålsmärkt matfett på smörgåsen och olja eller flytande matfett till matlagning, gärna med rapsolja.

Kött, kyckling, ägg, bönor, linser eller ärtor varje dag.

Potatis, bröd, ris, pasta, bulgur eller liknande varje dag, i första hand fullkornsalternativ.

Drick gärna vatten till maten och när du är törstig.